דרמה: הטליבאן משלים את ההשתלטות על אפגניסטן

שלמה ריזל No Comments on דרמה: הטליבאן משלים את ההשתלטות על אפגניסטן

אפגניסטן נכנעת לטליבאן: נמסור את הבירה קאבול ללא מאבק. בשעות האחרונות נכנס ארגון הטליבאן גם לבירה והשתלט עליה, לאחר שכבש את כל הערים הגדולות במדינה. כמו כן השלימו בארגון השתלטות על כל מעברי הגבול

הנסיגה האמריקנית מקאבול בירת אפגניסטאן צילום: לא ידוע. שימוש לפי חוק 27א
23:00
27.04.24
אתר קול חי No Comments on פרק ביצועים אחרון: אלו הקלידנים הטובים שיעלו לשלב הבא • צפו

התכניות האחרונות

ארכיון תוכניות

פוסטים אחרונים

תגיות

אפגניסטן נכנעת לטליבאן: שר הפנים האפגני מסר כי ימסרו את הבירה קאבול בבטחה, ללא פגיעה באזרחים. בשעות האחרונות נכנס ארגון הטליבאן גם לבירה והשתלט עליה, לאחר שכבש את כל הערים הגדולות במדינה. כמו כן השלימו בארגון השתלטות על כל מעברי הגבול.

צילום: לא ידוע. שימוש לפי חוק 27א

בנחישות וברצחנות: כך השתלט טאליבן על מדינת הענק \ פרשנות

בתוך כמה שעות צפוי הנשיא האפגני, אשרף גאני להעביר את השלטון לעלי אחמד ג'לאלי. ראש הלשכה הפוליטית של טליבאן.

מוקדם יותר שלח נשיא ארה"ב, ג'ו ביידן 5,000 חיילים שמסייעים לצוות השגרירות האמריקאית להתפנות מהמדינה. גם בריטניה שלחה 1,000 חיילים לסייע לדיפלומטים.

פינוי שגרירות ארה"ב ע"י מסוק

צילום: לא ידוע. שימוש לפי חוק 27א
צילום: לא ידוע. שימוש לפי חוק 27א

דיווח על עשן שיוצא משגרירות ארה"ב. ככל הנראה שריפת מסמכים רגישים

מזכ"ל האו"ם אנטוניו גוטרש קורא למנוע מלחמת אזרחים ובידוד אפגניסטן מהעולם – ולפתוח כעת במשא ומתן.

צילום: לא ידוע. שימוש לפי חוק 27א

דובר הטליבאן קורא לאזרחים לא להימלט מהמדינה: "לא מתכוונים לנקום באף אחד. נחון את מי ששירת את הממשלה".

השתלטות הטאליבן על מעבר הגבול טורקאהם

צילום: לא ידוע. שימוש לפי חוק 27א

מחסן הנשק של הטאליבן התרחב משמעותית בעקבות השלתטות על בסיס צבאי אפגני

צילום: לא ידוע. שימוש לפי חוק 27א

השתלטות הטליבאן על המדינה התחילה ביציאתה של ארה"ב מאפגניסטן. מלחמת ארה"ב באפגניסטן היא המלחמה הארוכה בתולדות ארה"ב. היא יצאה אליה כדי ללמוד את מנהיג אל קאעידה, אוסאמה בן לאדן לאחר הפלת מגדלי התאומים. מלחמה שגבתה את חייהם של אלפי אמריקאי, בריטים ואף גרמנים וספרדים. בתקופת ממשל טראמפ, הוחלט להוציא משם את הצבא האמריקאי. טראמפ סבר כי ארה"ב אינה צריכה להיות השוטר העולמי. עם זאת, טראמפ תכנן לעשות זאת בצורה הדרגתית ומסודרת.

עם כניסת ביידן לבית הלבן, הוא הביע עמדה דומה לזו של טראמפ, אך בפועל ביצע את היציאה מאפגניסטן בצורה חפוזה ולא מסודרת, באופן שמזכיר את בריחתה של ישראל מלבנון בתקופת ממשלת ברק, ב-1999.

עם יציאתה של ארה"ב, החל הטליבאן להשתלט על אפגניסטן בצעדי ענק, לאו דווקא בזכות מאבק הרואי. הכוח שעומד מול הטליבאן הוא הצבא האפגני שאומן על ידי האמריקאים, אך בכל מקום אליו מתקרב הטליבאן נוטשים חיילי הצבא האפגני את העמדות ומפקירים אותן.

השתלטות הטליבאן על אפגניסטן מזכירה את מה שעשה ארגון המדיה האיסלאמית (דאע"ש) בסוריה. אולם, במקרה זה העולם פחות מתעניין בנעשה במדינה, ממספר סיבות. הסיבה הראשונה היא שלא מדובר במדינה בעלת משאבי טבע משמעותיים ואין בה נפט. בנוסף, אפגניסטן 'תקועה' במקום פחות אסטרטגי מסוריה. הבעיה היא שאפגניסטן עשויה להיות מעתה מדינת טרור, שתייצא פיגועים למקומות שונים בעולם וכמו כן היא עשויה להפוך למקלט לטרוריסטים.

מה שכן עשוי להוות כאב ראש לא קטן לעולם, הוא שלמרות שאפגניסטן אינה שוכנת במיקום אסטרטגי כמו סוריה, עדיין ניתן להגיע ממנה בדרך יבשתית עד אירופה. מדובר בדרך לא פשוטה, של 2,000 קילומטרים ולשם כך יש לחצות מספר גבולות, אך הדבר אפשרי.

מאפגניסטן ניתן להגיע לאיראן, משם לטורקיה ולאחר מכן למדינות הבלקן, כמו יוון, סרביה ובולגריה ומשם אל תוך אירופה. כבר כעת יש פליטים אפגנים שצובאים על גבולה של טורקיה. עובדה, שעשויה כאמור להוות לעולם כאב ראש לא קטן.



0 תגובות